Sommardäck – på sommaren!

Efter den 15 april är det inte längre tillåtet att köra på dubbade däck – om det inte råder vinterväglag.

Tyvärr är det fortfarande fritt fram för odubbade vinterdäck. Trots att dessa däck är en uppenbar säkerhetsrisk i sommartrafik.

Däcken spelar utan tvekan den viktigaste rollen när det gäller en bils aktiva säkerhet, däcken är bilens enda kontakt med vägbanan.

Vad många inte tänker på, eller bryr sig om, är att valet av rätt sommardäck är minst lika viktigt som att välja rätt vinterdäck.

Genom att sommartid rulla på odubbade vinterdäck utsätter man sig själv och medtrafikanter för en uppenbar risk. Det odubbade däckets mjukare gummiblandning och dess slitbana framtagen för grepp på vinterväglag, gör inte bara att bilens köregenskaper blir instabila, bromssträckan kan förlängas med upp till 60 procent (!) jämfört med att bra sommardäck.

Den som väljer att köpa ett kvalitetsdäck får ett däck som behåller sina goda egenskaper längre, däcket rullar också lättare, vilket bidrar till minskade utsläpp och lägre bränsleförbrukning.

Ett billigare däck ger sämre grepp vid bromsning på vått underlag och avsevärt sämre styrrespons, något som gör det svårare att klara en snabb undanmanöver.

Redan när det återstår 4 mm av däckmönstret har däckets egenskaper försämrats radikalt, våtgreppet blir dåligt, risken för vattenplaning ökar och bromssträckan förlängs.

Den som väljer att låta däcken sitta kvar tills det bara återstår 1,6 mm, lagkrav, är ingen säker bilförare, tvärtom en stor säkerhetsrisk, om än laglig.

Sommardäck är lika viktiga på sommaren som vinterdäck på vintern.

Lika betydelsefullt är att däcken håller rätt lufttryck. För lågt tryck försämrar egenskaperna radikalt samtidigt som däcken slits onormalt snabbt och bränsleförbrukning och utsläpp ökar.

Låt oss fylla nitrogen i däcken, det bästa sättet att behålla rätt tryck. För även om du tycker dig kontrollera däcktrycket regelbundet, visar statistik att bara ytterst får bryr sig om detta. Med nitrogen i däcken behålls rätt tryck under lång tid.


 

Däckbranschens informationsråd